Fra bokbil til bobil

Da Carl Berg og sønnen fant den forlatte bokbilen i en snøfonn i Finnmark ble drømmen om bobil realisert.

– Jeg har alltid hatt lyst på bobil. I tillegg har jeg en sønn og et barnebarn som kjører rally. Dermed har vi lenge hatt et behov for å komme oss enkelt rundt til steder, forteller Carl Berg til dovland.no.

Løsningen på bobil-drømmen fant Berg og sønnen på Hammarøy i Finnmark.

– Det var helt tilfeldig at løsningen på drømmen vår skulle by seg akkurat slik; en dag fant nemlig sønnen min en bokbil til salgs på en auksjon. Vi bød på bilen usett, og hadde egentlig ikke så mye peiling på hva vi gjorde, sier Berg.

Da Berg fikk tilslag på bokbilen reiste han sammen med en kamerat til Hammarøy for å hente den. Da de kom opp ble bilen funnet i en snøfonn.

– Den var ikke blitt mye brukt den siste tiden før kjøpet, ettersom konsesjonen som bokbil var gått ut. Vi så det stod STX på den, noe som faktisk viste at den hadde vært bobil før den ble bygd om til bokbil. Det var artig at den nå skulle sendes tilbake til sin opprinnelige stand, sier Berg.

Ville bevise at det gikk

Etter kjøpet måtte bilen kjøres sørover. Turen fra Finnmark ble innholdsrik.

– Det ble en skikkelig ilddåp for bilen, med kolonnekjøring over Saltfjellet. Men den klarte turen fint, og var i god stand da vi til slutt kom hjem til Kristiansand med den.

Vel hjemme i sør skulle det vise seg vanskelig å finne byggfirmaer som var villige til å gjøre bokbilen om til bobil på nytt.

– Jobben viste seg å bli omfattende, og den måtte mer eller mindre strippes for å få på plass løsningene vi så for oss, forteller Berg.

Han spurte flere byggefirmaer om hjelp. Responsen var lenge negativ.

– Blant de vi spurte var det ingen som ville ta på seg oppdraget, for det så ikke så enkelt ut.

– Men mange sa jeg burde høre med Dovland. Dermed kom vi i kontakt med Anders, og han var ikke redd for å hive seg på.

Møbelsnekker Anders Olsen hos Dovland tente nemlig på ideen. Han ville bevise at oppdraget var mulig å gjennomføre – selv på kort tid.

– Jeg ble forespurt om å gjøre jobben da det gjenstod tre uker til fellesferien, så da var det jo bare å få hivd seg rundt. Vi måtte være kreative, og vi fikk blant annet produsenter fra den lokale båtindustrien med på å lage løsninger til bilens små rom, sier Dovland-snekkeren.

– I tillegg fikk vi inn maler, samt møbeltapetserer Hartvigsen til å sy puter. Alt av rør til toalett og bad ble løst gjennom rørlegger Try Rør, som gjorde en kjempejobb.

Berg ble også også fornøyd.

– Selv om jeg kjente til firmaet fra før, var jeg ikke klar over at Dovland hadde slike flinke møbelsnekkere, understreker han.

Komplett

I dag er den gamle bokbilen spekket med skreddersydde fasiliteter, fordelt på to separate boenheter – hvor hver enhet er gitt eget bad og air-condition anlegg.

– Så har vi fått en stue-avdeling fremme i førerhuset med bordplass til fire stykker. Her kan man sitte mens man kjører eller er «i havn». I tillegg er det vannbåren gulvvarme, med to store varmeanlegg som varmer opp alt. Aircondition-anlegget kan også brukes til både varm og kald temperaturstyring.

Den nyrenoverte bobilen kan klare seg i ukesvis uten tilkoblet strøm.

– I bilen, som er en Renault Magnum, er det flere store batterier som virker slik at når strømmen er nede til 50 prosent, så starter aggregatet automatisk med å lade dem opp igjen. Dermed går vi aldri tom for strøm.

Prisen på arbeidet er Berg også fornøyd med. 

– Vi har fått det meste det går an å få i en slik type bil, og det til en mye gunstigere pris enn vi hadde trodd på forhånd.

Hvor ofte bruker du den?

– Ettersom corona-pandemien har herjet har vi fått brukt bobilen mer enn vi hadde tenkt. Det har vært en fornøyelse, erklærer han.

– Jeg tror faktisk ikke det finnes en større bobil her i landet. Jeg så en på tv i går som ble erklært Europas og Norges største, men den var ikke like stor som min!

Ble lyttet til

Karl Berg understreker at han satte pris på dialogen og samarbeidet med Dovland underveis i bygge-prosessen.

– Jeg har mange ganger opplevd at møbelsnekkere kan ha en tendens til å kjøre sitt løp og kanskje ikke vil høre på en kremmer. Men det var ingen problem her, og resultatet ble enormt bra.

– Jeg ble lyttet til som kunde, og det setter jeg stor pris på!